Tuesday, June 28, 2011

Soal Jodoh

Semalam saya tidur rumah abah.Rutin kalau Hubby kejer malam saya and Ilhan akan tido umah abah. Waktu di dapur tengah ambilkan air untuk Ilhan, Abah bagitau saya sesuatu yang saya rasa itulah keputusan muktamadnya.Suara Abah jelas masuk dalam telinga saya tatkala itu. "Semalam Abah dengan Mak Uteh pergi umah Pak Nin Anak Wak Sahlan.Abah Minang anak dia untuk Lut ,dia dah setuju" Saya tak rasa terperanjat langsung dengan kenyataan tu. Sebab saya perasan sejak akhir2 ni pun abah sibuk nk cari jodoh utk  adik lelaki saya nan sorang nih. tapi bila abah kata " Abah dah bincang dengan Lut,Dia setuju.rasanya  akan buat dlm secepat yang mungkin a.k.a masa yang terdekat" Toink..Toink..Toink..Terbeliak bijik mata saya kejap.Xtaulah sebab saya kurang fokus atau saya salah dengar.Apa yang Abah nak buat dalam masa terdekat ni? Majlis Kawen or pergi hantar rombongan utk bertunang?
Yang pastinya saya xderla beri respond menentang or bersetuju.Bagi saya hal2 macam ni memang banyak pro and contranya. Saya tak pasti mcm mana perasaan adik saya bila dijodohkan dengan pilihan orang tua. Tapi kalau saya, maunya merajuk bertahun2 x balik umah.Mungkin adik saya jenis yang taat pada orang tua atau xsuka nk sakitkan hati orang tua atau xsampai hati atau memang dia redha sajalah.
Motifnya abah beriya-iya mencarikan jodoh adik saya,masih lagi kabur2 dalam kotak pemikiran saya.

1) Adakah sebab hendak memenuhi hajat MCA yang sekarang conditionnya kesihatannya agak x memberansangkan (takut2 xsempat nk memenuhi hajat) saya bukan mendoakan.cuma terfikir jek.

2) Atau sebab lepas kahwin nanti sekurang2nya Bakal isteri Adik saya nih boleh jaga Mak Mertua dia.Makan Minum Ubat segala hal kebajikan kira terjaga,al maklumlah,Abah dan MCA xpercaya pada org lain (ni bila dicadangkan ambil org gaji atau upah org buat kerja umah)--> takut harta hilang? atau takut nanti kena dera ngan org gaji?

3) Atau memang dah termaktub,dapat anak lelaki jodohnya biar Abah yang tentukan...huahahahaha..

Tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....saya terfikir lagi, bahagia ke kalau cari jodoh macam nih? Saya tak dapat bayangkan kalau 4 tahun dulu tup-tup Abah bagitau, "Iza, Abah dah carikan jodoh untuk ko,anak si polan si polan cucu si polan..." Mau meraung saya 3hari 3 malam. Andai kata kalau x bahagia Orang Tua ke yang akan disalahkan?
"Itulah Abah,dulu paksa sangat orang kawin..."
" U tu pilihan Orang tua I,Bukan I nk sangat pun kawin dengan U"
"Ooo..U kawin dengan I sebab nak suruh I jaga Mak U?!! U memang xikhlas! dulu I ader Boyfriend..I kena putuskan hubungan sebab U bla...bla...bla..bli..blu..."

Hiapp!! biasa betul saya ni pikir yang bukan2..Suppose saya mendoakan yang terbaik untuk Adik saya.Ya, betul saya benar2 ikhlas. Saya berharap dia bahagia,jodoh yang ditentukan oleh Allah  dengan cara ini.
Semoga apa yang Abah buat ni takkan mendatangkan masalah pada masa akan datang. Semestinya Orang Tua lebih tau apa yang dia lakukan.
Andaikata  ada masalah yang timbul,hopefully Adik saya xkan menyalahkan Abah.FullStop.

BilaMamaMulaBicara:Jodoh Maut ditangan Tuhan.

1 comment:

  1. ade je beb zaman skrg ni masih kawin ikut pilihan keluarga.;) adik ko jarang berkawan dgn pompuan kot..ke mmg die malas nak pikir dah..itu yg redha je tu mcmane pilihan abahnye..janji baik,jantinanye pompuan, ade mata hidung..hehe.

    ReplyDelete